Poznato je da je u vrijeme turske vladavine u Srbiji bilo dosta džamija, praktično u svim gradovima. Evo jednog malog pregleda brojnog stanja muslimanskih vjerskih objekata tjekom osmanlijske vlasti. Većinu sabranoga je zapisao Evlija Čelebija u svojim putovanjima.

U Valjevu je bilo nekada 10 džamija i jedan hamam.

U Smederevu 24 džamije, dvije medrese, tekija i hamam, a u kućama kupatila.

U Sremskoj Mitrovici bilo je 12 džamija, 6 mesdzida te 5 medresa.

U Čacku je bilo 7 džamija, 3 medrese, 10 tekija, a dva javna hamama i jedan karavan-saraj.

U Beogradu, Čelebija bilježi 270 džamija, a 12 mesdžida, 7 hamama, 3 turbeta, 160 saraja, 6 karavan-saraja, 21 han i jedan imaretski han.

U Kruševcu je bilo 9 džamija.

U Zemunu jedna džamija i 6 mesdzida.

U Požegi (Užickoj) 10 džamija.

U Cerniku (Gradiska) 21 dzamija sa mihrabom, jedna tekija i jedan hamam.

U Vukovaru 5 bogomolja i prijatna džamija.

U Herceg -Novom je bilo 46 džamija, a 44 mesdžida i dvije medrese.

U Somboru 14 muslimanskih bogomolja, a od kojih se ističe Pašina džamija.

U Bečeju je bila džamija, jedna medresa tri osnovne škole, jedna tekija i jedan hamam.

U Vršcu su bile 3 džamije, jedna medresa, jedna tekija, dvije osnovne skole, jedan hamam i dva hana

Fototografije srušenih beogradskih džamija

Iako je to većini ljudi nepoznato, u Beogradu su muslimani nekada predstavljali većinsko stanovništvo. Prema podacima turskog putopisca Evlije Čelebije, u vrijeme kada je on boravio u Beogradu 1660. godine, grad je imao oko 98.000 stanovnika, od kojih su 77.000 bili muslimani.

U Beogradu je tada bilo čak 273 džamija i mesdžida. Najvećom i najlepšom smatrana je Batal džamija, na mestu današnje Savezne skupštine, koju su putopisci upoređivali sa Aja Sofijom.

Jedina džamija koja i danas postoji u Beogradu je Bajrakli džamija. Srpski ekstremisti su je zapalili u neredima 2004. godine, a njena obnova je dovršena 2012. godine.


Na  fotografijama

prikazane su džamije kojih više nema u glavnom gradu Srbije.

Beograd je 1660. godine imao oko

98.000 stanovnika, 273 islamske bogomolje, što džamija, što mesdžida…!

Džamije u Beogradu poslije odlaska Osmanlija - Turaka 1876 godine

Osvojivši Beograd od Mađara 1521. godine, Turci Osmanlije su ga postupno naseljavali i pretvarali u kitnjasti orijentalni grad, cija je panorama sa mnogobrojnim munarama iz daleka, oduševljavala mnogobrojne evropske putnike i prolaznike toga doba. Vec 1571. godine u Beogradu je bilo 27 naselja-mahala.

Već 1571. godine u Beogradu je bilo 27 naselja-mahala.

Prema velikom osmanlijskom putopiscu Evliji Čelebiji, koji je boravio u Beogradu 1660. godine, Beograd je tada imao oko 98.000 stanovnika, od kojih 21.000 nisu bili Muslimani.

Tada je u Beogradu pored javnih objekata bilo 7 javnih kupatila – hamama, oko 7000 kućnih banjica – hamama, 6 karavan saraja, 21 trgovački han i 217 mesdžida i džamija.

Evlija Čelebija je ostavio nazive za 35 džamija u kojima je obavljana zajednička služba – džuma i 12 mesdžida.
Osmanlijski geograf Hadži Kalfa, zabilježio je 100 džamija, a naš poznati učenjak-orijentalista, rahmetli Hazim Šabanović, smatrao je da se tada u Beogradu nalazilo 75-80 džamija.
U Beogradu su tada naseljene 41 mahale (kvarta).
Beograd je već koncem XVI stoljeća, po svojoj ljepoti i veličini, u mnogome nadmašivao Budim, Sofiju, Sarajevo, Skoplje i mnoge druge gradove evropskog dijela Otomanskog carstva.
On postaje ”Darol-džihad” – kuća ratova, kako su Osmanlije nazivale Beograd.
Prilikom prvog austro-njemačkog osvajanja (1688-1690.) mnoge džamije su porušene, a one koje su preostale – neoštećene, pretvorene su u  crkve.

 

Za vrijeme kratke osmanlijske vladavine (1690-1717.) mnoge džamije su obnovljene, a neke su iz temelja izgrađene.

Džamija na Kale Meydan tvrđavi
Džamija na Kale Meydan tvrđavi

Kada su austro-njemačke armije pod zapovjedništvom nadvojvode Evgenija Savojskog (u čijem su sastavu bili vojnici raznih narodnosti: Nijemci, Francuzi, Talijani, Švicarci, Portugalci, Španjolci, Mađari i drugi) po drugi put osvojile Beograd (1717-1739.) zatekle su u njemu oko dvije hiljade stambenih zgrada, mnoge džamije, javne banje, hanove i druge objekte.
Vitke munare džamija, napose u gornjem i donjem dijelu tvrđave, bile su porušene kako bi panorama grada izgledala više evropska.
Mnoge džamije su pretvorene u crkve raznih hrišćanskih redova koji su došli zajedno sa vojskom i doseljenim življem: ”trinitarci”, ”franjevci”, ”jezuiti”, ”minoriti” i Jermeni katolici.
Trinitarci i franjevci su dobili po dvije džamije da preurede za crkve, kapucini, jezuiti, minoriti i Jermeni katolici po jednu.
Ostale sačuvane džamije su upotrijebljene za vojne magazine, kao i za uskladištenje soli, sijena i poljoprivrednih proizvoda, a jedna je upotrebljavana za vojnu bolnicu. Tada u Beogradu nije bilo muslimanskog stanovništva, jer je na osnovu člana III ”ugovora o kapitulaciji od 18. augusta 1717. godine…” dozvoljeno cijelom garnizonu da se povuče slobodno i sigurno sa ženama i djecom, oružjem i prtljagom uz udaranje doboša i sa razvijenim zastavama, što se odnosi i na stanovništvo, koje želi da iziđe u isto vrijeme, ma kakvog da je položaja, vjere ili narodnosti, kao i ranije roblje koje je primalo islamsku vjeru prije opsade.
Poslije pobjede nad austro-njemačkom vojskom 1739. godine kod Grocke, Osmanlije su ponovo zagospodarile Beogradom, i njime vladale 50 godina

(1739-1789. godine).
Za to vrijeme oni su popravili mnoge oštećene i povratili u prvobitno stanje mnoge džamije pretvorene u crkve, izgradili su i mnoge nove džamije.


Prema nekim savremenicima, u Beogradu je 80-tih godina XVIII stoljeća bilo 50 džamija.
U toku velikih borbi za Beograd 1739. godine, između 60 hiljada austro-njemačkih vojnika, koje je predvodio 74-godišnji maršal Laudon i 9000 Osmanlija branilaca grada, na čelu sa Osman-pašom i u toku okupacije (1789-1791. godine) stradalo je 30 džamija.
Svištovskim mirom od 4. augusta 1791. godine Leopold II, austrijski car morao je prepustiti Otomanskoj imperiji Beograd, Šabac, Ram i dio Srbije koji je bio osvojen.
U planu Beograda, kojeg je izradio austrijski potporučnik Bruš 1789. godine, ucrtano je 15 džamija, ali sve nisu identificirane.
U tom planu nije naznačena Batal džamija, koja je bila locirana u blizini sadašnje Savezne narodne skupštine.

Taj se broj džamija uglavnom održao do Prvog srpskog ustanka.
U toku borbi za oslobođenje Beograda 1806. godine, mnoge džamije su stradale, a one preostale bile su pretvorene u bakalnice, u nekim su svinje zatvarane (držane), jedna je bila pretvorena u pravoslavnu crkvu, a Karađorđević je mnogim turskim ženama ”koje su nemilosrdno i nečovječno vojnici ostavljali nage… ukazao milosrđe i odredio im dvije džamije za stanovanje”.
Povratkom Osmanlija u Beograd, počinje se sa obnavljanjem i popravkama manje oštećenih džamija, dok sa obnavljanjem više oštećenih i poluporušenih u minulim ratovima nije moglo da se otpočne zbog tadašnjih finansijskih prilika u Otomanskoj imperiji, a napose u Beogradskom pašaluku.
Prema Joakimu Vujiču, koji je boravio u Beogradu 1826. godine i, između ostalog, zabilježio: ”navodi se do 30 džamija koje su najvećim dijelom batal, porušene i povaljane”.
Srpske vlasti su 1836. godine popisale džamije u Beogradu, i u tom spisku se nalazilo 16 džamija.
Prema pripovjedaču Lazaru Komerčiću, u Beogradu je bilo: ”na nekih 15-16 džemata mahala (kvartova), a svaki džemat je imao svoju džamiju”.
Iako je broj džamija u Beogradu, u odnosu na ranije periode, mnogo smanjio ”kitnjasta i tanka minareta džamija, koja se blistaju na suncu”, unela su Beograd u Majerov univerzum – Leksikon 1838. godine pod naslovom ”Najljepši vidici svijeta”. Početkom rata 1876. godine, gospodin Barbunti – Brodano je zabilježio 14 džamija.

DEFTERDAROVA DŽAMIJA (Delijska džamija)

 Poznata je po različitim imenima, a pretpostavlja se da je sagrađena najkasnije u 18. veku.

Verovatno je srušena ubrzo posle 1878. Prema izvorima nalazila se u blizini Virtembergove kasarne i pored protestantske crkve. Na osnovu ovih podataka i fotografija koje su sačuvane, Defterdarova džamija se nalazila na uglu današnjih ulica Vuka Karadžića i Obilićevog venca, gde je kasnije sagrađena kafana „Proleće“.

Defterova džamija
Defterdarova džamija, između 1876. do 1878. godine
Defterdarova džamija, nalazila se na uglu Cara Lazara i Vuka Karadžica
Defterdarova džamija, nalazila se na uglu Cara Lazara i Vuka Karadžica

Felix Kanitz, putopisac, arheolog, novinar i ilustrator, boraveći u Beogradu 1861. godine navodi: ”U gradu i varoši bilo je 15 munara”. Isti pisac konstatuje 1887. godine ”od 15 beogradskih džamija zatekao sam još samo jednu ’Bajrakli džamiju’ (džamiju sa bajrakom) u Jevremovoj ulici”, koju je podigao sultan Sulejman Veliki, gdje su se nekad skupljali hodočasnici koji su odlazili u Meku, izvaljenih prozora i vrata prepuštenu propadanju; dalje, manja ”Kardžamija” sa zadimljenim dimnjakom upotrijebljena za plinsku kotlovnicu za osvjetljenje Narodnog pozorišta.
Prema jednom turskom planu, beogradskog grada i varoši, do šanca koji potiče iz 1863. godine u kojem su ucrtane sve zgrade sa oznakom etničke pripadnosti njihovih vlasnika i 172 važnija razna objekta, među kojima 12 džamija i tri tekije, kako slijedi:

1. Hasan-pašina džamija u Donjem gradu,
2. Sultan Mehmeda džamija u Gornjem gradu,
3. Sultan Mustafina džamija,
4. Ali-pašina džamija,
5. Bajrakli džamija,
6. Reis-efendijina džamija,
7. Laz-oglije džamija,
8. Jahja-pašina džamija,
9. Deftedarova džamija,
10. Laz-hadži Mahmuda džamija,
11. Kizlar-agina džamija,
12. Bajram-begova džamija,
13. Šejh Hasana-efendije tekija,
14. Šejha Muhameda tekija,
15. Šejha Hafiza Mehmedova tekija

U planu nisu ucrtane džamije koje su se nalazile na periferiji varoši.
Slučaj na Čukur česmi, ulične borbe i bombardiranje Beograda 1862. godine ubrzalo je zaključenje sporazuma o konačnom odlasku Turaka iz Beograda i tadašnje Srbije.
Po članu 1, stav 2, ”Kanličkim protokolom od 4. 9. 1862. godine bilo je predviđeno: da će vjerske građevine i grobovi koje ostavlja muslimansko stanovništvo, napuštajući mjesta koja je do sada držalo, na osnovu vjerskih prava, biti poštovani sa svima obzirima”.
Po članu 1, stav 3, predviđeno je rušenje jednog dijela varoši ”nastanjenog skoro isključivo muslimanima radi bezbjednosti beogradske tvrđave, a Porta se obavezala dati obeštećenje i turskim i srpskim vlasnicima”.
Prilikom toga ”čišćenja” 1863/64. godine porušene su i dvije džamije: Sultana Mustafe i Ali-paše.
Otkupna suma ”u ime sviju naknada” za muslimanska imanja iznosila je, prema ugovoru zaključenim sa Portom, 1865. godine 9 milijuna pjastera.
Iseljenjem ”turskog” življa iz Beograda 1867. godine (među kojima je veliki broj bio slavenskog porijekla sa prezimenima: Bajraktarević, Bošnjak, Smederevac, Kokić, Islamović i druga) počeo je žalosni neslućeni kraj beogradskih džamija. Kako navodi Felix Kanitz ”gde kad bi noću slučajno eksplodirale mine rušeći džamije koje su ometale regulaciju”.
Da je tada bilo boljeg razumijevanja između dva svijeta, istočnog osmanlijskog i zapadnog evropskog, međusobne koegzistencije, tolerancije i trpljenja, između dviju konfesija – hrišćanske i islamske, ne bi došlo do antagonizma, međusobnog uništavanja, razaranja i pljačkanja.
Mi bi se danas u Beogradu, divili još nekom muslimanskom sakralnom objektu – bogomolji, sa visokim munarama, koje bi parale tmurne vidike i opominjale nas da su ih ljudske ruke, a možda i ruke naših daljnih rođaka gradile u jednom burnom – prolaznom vremenu. Ovako je Beograd neslavno doživio sudbinu prije 125 godina, poput ranijih gradova Budima, Gera (Džera), Pečuha, Osijeka, Slavonske Požege, Iloka, Knina, kao i mnogih drugih gradova srednje Evrope u kome su pod utjecajem ”civilizirane” Evrope prije 300 godina porušeni svi muslimanski objekti osim malih izuzetaka.
To nas vrijeme podsjeća na današnje prilike u Bosni i Hercegovini, gdje je pod kontrolom Karadžićeve vojske i vojske HVO-a porušeno oko 1000 džamija, među kojima oko 30-tak značajnijih objekata izgrađenih u XV i XVI stoljeću, koji su bili pod zaštitom države i UNESCO-a kao vrhunski spomenici kulture.


KIZLAR-AGINA DŽAMIJA (Turgut-begova džamija)

Džamiju koja se nalazila na na uglu današnjih ulica Braće Jugovića i Višnjićeve, ispod Studentskog trga, sagradio je Turgut-beg krajem XVI ili početkom XVII veka. U toku prve austrijske opsade Beograda 1688. godine oštećena je kao i većina drugih džamija a tokom druge austrijske vladavine prvo je postala artiljerijski magacin, a od 1726. do 1739. katolička crkva.

Godine 1741. obnovio ju je kizlar-aga, starešina harema. Tokom treće austrijske opsade između 1789. i 1791. pretvorena je u katoličku crkvu, a u vreme ustaničkih nemira u pravoslavnu crkvu. Od 1813. godine opet je funkcionisla kao džamija.

Srušena je početkom 1878. godine.

Kizlar -agina džamija, oko 1865. Istorijski arhiv Beograda
Kizlar -agina džamija, oko 1865. Istorijski arhiv Beograda (fotografisano sa Kametan Mišinog zdanja)
Kizal-agina džamija
Kizlar-agina džamija

BAJRAKLI DŽAMIJA U BEOGRADU

Od mnogobrojnih monumentalnih objekata, a napose džamija koje su turci izgradili za vrijeme svoje vladavine od 300 godina sa malim prekidima, ostala je samo ova, potkupolna džamija skromnih dimenzija i arhitekture.

Njen gabarit ima dimencije 12,80 x 12,80 m.
Ime je dobila po funkciji koju je u svoje vrijeme obavljala:
Sa njezine munare davan je bajrakom znak drugim džamijama za istovremeni početak vjerskih obreda.
Slavni turski putopisci, Evlija Čelebija, koji jw proputovao kroz Beograd 1660 godine i Hadži Kalfa, ne navode nijednu džamiju pod gornjim imenom, što znači, da je ona zvanično imala drugo ime. U katastarskim popisima Beograda i njegove okolice od 1475 – 1566 godine pod takvim se imenom ne spominje nijedna od tada postojećih džamija.
U sadašnjim knjigama katastarskog ureda grada Beograda ona se vodi pod nazivom “Siranova džamija”, što je vrlo interesantno, jer se taj naziv razlikuje od zvanićnog naziva u podacima o popisu džamija u Beogradu 28.06.1836. godine koje je izvršio upravnik okruga Beogradskog, državnog arhiva SRS i zavodu za zaštitu spomenika kulture grada Beograda prema m.r. Deliću, Bajrakli džamiju je izgradio sultan Sulejman – III, 1690 god. kada je prvi put povratio Beograd od Austrijanaca.


Po podatku koji je obrađen u novinama turske narodnosti “Birlek” u Skoplju 1959. godine, Bajrakli džamiju je izgradio Alibeg Uluk Gazi Hadžievronosa 1523. godine.
Međutim ima mišljenje da je Bajrakli džamija izgrađena prilikom opsade Beograda 1521. godine i da je po zauzeću utvrđenja u njoj obavio svečanu molitvu Sulejman Veličanstveni.
Za vrijeme druge Austrijske okupacije ( 1717 – 1739) zapravo 3. septembra 1730. godine pretvorena je u kršćansku crkvu i služila je u tu svrhu do ponovnog turskog preuzimanja Beograda od Austrijanaca 1739. godine.
Tom Prilikom upropašćena je spomen ploča sa natpisom iznad ulaznog portala, porušena je prvobitna minara, kako bi ustupila mjesto zvoniku.
Golim okom se primijećuje da sadašnja munara od postolja na više, organski ne pripada džamiji i s njom ne čini jednu arhitektonsku cjelinu, jer je kratka, zdepasta, ozidana opekom i omalterisana, a džamija je ozidana finim kamenim tesanicama.

Na džamiji je bio otvoren lijevi zid sa sjeverne strane kao i zid kod mihraba.
To je bilo potrebno izvršiti kako bi se postavio oltar i ulaz u nju.
Otvorena mjesta na zidovima su iskrpljena opekom u malteru, a zidovi su s vanjskih i unutrašnjih strana omalterisani, kako bi se izjednačili.
Nepotpuno popravljena i nepovraćena u svoj prvobitni položaj, Bajrakli džamija je sa malim brojem drugih: Batal džamija, koja se nalazila kod današnje Narodne skupštine, Delijska iza Srpske akademije nauka i umjetnosti, Turbe džamija kod Narodnog pozorišta i 9 džamija u Šsancu doživijele su 1867. godine i definitivno napuštanje Beograda od Turaka.
Po čl. 1 stav 3 Protokola Kanlidžanske konferencije održane u Carigradu 8.9.1862. godine, Srbija je bila dužna da očuva džamije i druge objekte vjerskog karaktera. Ali kako je muslimansko življe naglo napuštalo grad, prilike su se mijenjale i vjerski objekti su propadali.
I poslije odlaska Turaka u gradu je ostao izvjestan broj muslimana mahom zanatlija  slavenskog porijekla i cigana srpskih podanika.
Neka nam za primjer posluži slastičarska radnja poznatog Beogradskog slastičara Pelivana u ulici 7. jula, na čijoj firmi i danas stoji da je osnovana 1851. godine. Zahvaljujući tom malom broju preostalih muslimana, Bajrakli džamija opstoji od naših dana.

Prva popravka je izvršena 1868. godine. Popravku je izveo preduzimač Ferdinand Rozelt, kao najpovoljniji ponuđać.
Istovremeno je popravljena dvorišna zgrada uz džamiju za imama i iz nje je iseljen stanar Vilhelm Šosberg, krojač.
Evo kako je do opravke došlo:
Ministar prosvijete i crkvenih djela Srbije, uputio je državnom savijetu akt broj 1238 od 10. maja 1868. godine slijedeće sadržine:
Da ne bi muhamedanci koji se po svojim poslovima u Beogradu bave, bez religiozne utijehe bili, Njegova svijetlost blagoizvolijela je narediti da se jedna od ovdašnjih džamija opravi za bogomolju njihovu.
Uslijed ovog visokog naloga, izabrana je kao najcijelishodnija Bajrak džamija i Ministar građevina po molbi mojoj izaslao je stručne ljude, te su istu džamiju kao i jednu kuću do nje gdje će hodža obitovati, pregledali i kao što me pod 3-v-t-g- br. 1062 izvještava, opravka biće izvršena do junija o g. Kako je mali broj muhamedanaca koji ovdje stanuju, a po većoj česti siromašnog su stanja, i nisu kadri sobom izdržavati hodžu i mujezina, to potpisano u ima pravit. Njegove svjetlosti moli Državni savjet da izvoli odobrit slijedeće:
Ministar prosvijete i crkvenih djela ovlaščuje se da može da 1.junija t.g. izdavati hodži pri ovdašnjoj Bajrakli džamiji do 2040, a mujezinu do 120 talira godišnje prema ovom da se suma od 1.800 gr por. raćunajuči više navedenu godišnju pomoć od 1. junija do konca ove rač. godine izda iz sume za izvanredne troškove cijelom praviteljstvu, određene, a za iduću rač. godinu da se u budžet stavi:
M. prosvijeta i crkvenih dijela, D. crnobarac, s.r.

Stari Beograd: Bajrakli džamija
Stari Beograd: Bajrakli džamija

U vezi sa ovim prijedlogom 18. maja 1868 godine uslijedio je ukaz kneza Mihajla Obrenovića koji glasi:

 

Mihail

Obrenović

III

Po Milosti Božijoj i volji narodnoj.
Knjaz srpski po dogovoru sa državnim savijetom riješili smo i riješavamo:
Da se ministar prosvijete i crkvenih dijela ovlasti da može od 1. junija ove godine izdavati hodži pri ovdašnjoj Bajrak džamiji po 240 a mujezinu po 120 talira godišnje prema ovom da se suma od 1.800 gr por. raćunajuči više navedenu godišnju pomoć od 1. junija do konca ove rač. godine izda iz sume za izvanredne troškove cijelom praviteljstvu, određene, a za iduću rač. godinu da se u budžet stavi.
Naš ministar prosvijete i crkvenih dijela i finansija neka ovo riješenje izvrši.
M.M. Obrenović. s.r. 18. maja 1868. godine u Beogradu ministar prosvijete i crkvenih djela.
D. Crnobarac, s.r.
Ministar finansija
K. Cukić, s.r.

Iz navedene se prepiske vidi da je Bajrakli džamija obnovljena i u njoj se počeli vršiti vjerski obredi u drugoj polovici 1868 godine, zahvaljujući smirenim politićkim prilikama obrazovanosti i dalekovidnosti srpskog knjaza Mihajla M. Obrenovića.
da nije pod nesretnim okolnostima našao smrt u košutnjaku od pogođenog atentatorskog hitca i da je duže poživjeo, zaštitio bi sigurno od namjernog rušenja i brzog propadanja još koju džamiju i druge objekte muslimanske arhitekture u stolnom Beogradu i ostavio bi ih u imanet jugoslovenskim narodima.
U današnjem vremenu razvijene međunarodne komunikativnosti, ekonoskog turizma, zbližavanju razlićitih svijetova ti bi objekti uz srednjovijekovne manastire bili pravi svijedoci ljudske tolerancije, međusobnog prožimanja različitih kultura ljudske koegsistencije kroz vijekove na ovom vjetrometnom tlu, kapija istoka i zapada.
Zauzimanjem kneza M. Mihajla Obrenovića saćuvala se u Beogradu ova jedina džamija koja poslije nepunih 100 godina predstavlja ostatak ostatka,  seriozne muslimanske arhitekture.
Druga popravka je izvršena 1893. godine, zauzimanjem kralja Aleksandra Obrenovića.
O tome nam govori hronogram saćinjen 1893./1894. godine na turskom jeziku koji se čuva u kancelariji odbora IZ-e.
Treču veču popravku džamiji izvršila je opština 1930. godine, pošto je preuzela od države staranje o džamiji.
Te godine izvršena je i ustoličenje rejs-ul-uleme jugoslaviji Hadži Ibrahim ef. Maglajlića.
Prilikom Njemačkog bombardiranja 1941. godine krov džamije je oštećen bombom, ali je iste godine i popravljen.
U toku borbi za oslobođenje Beograda oktobra 1944. godine, minobacačkom granatom bio je oštećen jedan kut zgrade i dobar dio krova što je narodni odbor grada Beograda popravio u proljeće 1945. godine.
Bajrakli džamija je 1946. godine stavljena pod zaštitu države kao spomenik kulture i na njoj je o tome utisnuta brončana pločica zavoda za zaštitu spomenika kulture grada Beograda.
Temeljna popravka, konzervacija i restauracija džamija izvršena je u periodu 1953./1963. godine pod nadzorom dipl. ing. arh. Pavlovića.
Materijalnu potporu za to su dali:
Zavod za zaštitu i naučno proućavanje spomenika kulture SRS, narodnog odbora grada Beograda i saveznog izvršnog vijeća.
Ova popravka je od svih do sada najbolje trajala, 10. godina.
Tad su na džamiji pored ostalih izvedeni i slijedeći radovi:
Učvršćivanje i prerada kupole po statičkom proračunu inž. Božidara Tomića Prof. arhitektonskog fakulteta, pokrivanje kupole i ostalih elemenata krova, preziđivanje i prerada svodova, izrada zraćne izolacije na vanjskom zidu do ulice, obijanje maltera sa vanjskih i unutarnjih zidova kao i ukrasa-naknadno dodatih iznad prozora na fasadama, izrada fiksnih perforinanih prozora od armiranog betona sa obradom od vještačkog kamena rušenje sofa ispred džamije, rušenje mafila (galerije), rušenje dvorišne zgrade, izrada sanitarnih objekata u dvorištu i improviziranog šadrvana koji po funkciji ne može da služi svojoj namijeni, a po estetskom izgledu ružno djeluje i ne predstavlja ni kopiju kopije (sokla i naslonjaći za noge oko šadervana su naopako izrađeni) jer nije uklopljen u ambijent.
Džamija je prekrivena novim tepisima, a odbor IZ-e izradio novi mahfil umjesto porušenog.
Neki strućnjaci zavoda za zaštitu spomenika kulture zamišljali su, da adaptiranu džamiju pretvore u muzej voštanih figura-ispunjen kopijama vjernika kako obavljaju Božiju službu, ali zahvaljujući komisiji za vjerska pitanja Socijalističke Republike Srbije odustalo se od te ideje, a džamija i dalje sluzi svojoj namijeni.


KARA DŽAMIJA

Ovo je manja džamija za koju nije utvrđeno kada je sagrađena.Džamija se nalazila kod Narodnog pozorišta na uglu ulica Braće Jugovića i Dositejeve. Od 1881 godine je dobila naziv Kara (tur. crna) džamija jer je u to vreme  služila kao ložionica za Narodno pozorište. Kada je Beograd 1892. dobio električno osvetlejenje, ona je porušena.

Kara džamija
Kara džamija
Dorćol 1846. (prva s desna Sindžirli džamija)
Dorćol 1846. (prva s desna Sindžirli džamija)
Sindžirli (ili Jahja - pašina) džamija na Donjem Dorćolu
Sindžirli (ili Jahja - pašina) džamija na Donjem Dorćolu

SULEJMANOVA DŽAMIJA U GORNJEM GRADU

Prema izvorima, u Beogradu su, tokom Osmanske vladavine, postojale tri džamije sultana Sulejmana Veličanstvenog. Najveća i najlepša od njih nalazila se u blizini Defterdarove kapije, iznad česme Mehmed-paše Sokolovića.
Turski putopisac Evlija Čelebija je prvi opisuje govoreći o veličanstvenom izgledu džamije koju je, kako on navodi, projektovao čuveni Sulejmanov neimar Sinan.
Džamija se pominje u turskom dokumentu iz 1630. godine gde se naziva Carevom, a prema planu iz 1663. to je jedina džamija u Gornjem gradu.
Ne zna se kada je tačno nestala. Prilikom temeljne rekonstrukcije tvrđave 1720-1736. godine, taj deo gornjogradskog platoa su Austrijanci snizili za nekoliko metara i nivelisali ga na današnji nivo. Tom prilikom „iskopani“ su i temelji džamije tako da se danas ne može sa sigurnošću reći gde se tačno nalazila.


DŽAMIJA SULTANA MUSTAFE ( Bit-pazar džamija)

Kada je izgrađena 1560. godine služila je kao mesdžid (manji verski objekat), a od 1572. godine postaje džamija. Pojedini izvori upućuju da je ovo Ferhad-ćehajina džamija. Smatra se da je uništena ili oštećena tokom austrijske opsade od 1717. jer se u kasnijim izvorima pojavljuje džamija sultana Mustafe. Poslednji put se pominje 1870. godine. Danas bi bila smeštena na samom uglu Dušanove i Tadeuša Košćuškog ulice.


DŽAMIJA SULTANA MAHMUDA

Posle ponovnog uspostavljanja Osmanske vlasti u Beogradu, turski sultan Mahmud I (1730 - 1754) naložio je izgradnju nove carske džamije u Gornjem gradu. Nalazila se u blizini Damad Ali-pašinog turbeta, na platou Gornjeg grada beogradske tvrđave u blizini današne Sahat kapije. Pošto je bila u neposrednoj blizini konaka beogradskaog paše, bila je u dobrom stanju.U okviru džamije nalazila se i biblioteka i medresa,islamska škola.
Kada su Turci napustili tvrđavu 1867. godine, džamija je počela da propada. Još uvek je postojala 1876, kada ju je prikazao na jednom crtežu Nikolo Lazaro. Posle 1878. pretvorena je u bolnicu i porušen joj je minaret. Kažu da je kasnije u njoj bila municija koja je slučajno eksplodirala i uništila je. Konačno je srušena pre 1895.godine.

džamija Sultana Mahmuda, Gornji Grad
Džamija Sultana Mahmuda, Gornji Grad

BAJRAM-BEGOVA DŽAMIJA

Sagrađena je između 1557. i 1560. godine. Nastala je od mesdžida posvećenog Bajram begu koji je bio smederevski sandžak beg. Uz džamiju je formirana i medresa/škola i turbe, i čitava mahala/četvrt koja je nosila njegovo ime. Nalazila se u današnjoj Dositejovoj ulici između Simine i Gospodara Jevremove ulice. Za vreme druge austijske opsade pretvoren je u katoličku crkvu. Ne zna se kada je tačno porušena, verovatno 70-ih godina 19. vijeka.

Bajram-begova džamija
Bajram-begova džamija

LAZ-OGLIJE DŽAMIJA (džamija Hadži-Mustafe)

Ne zna se pozdano kada je sagrađena, ali se pretpostavlja da ju je posle 1791. obnovio Laz Oglije. Navode je u popisu džamija iz 1836. i na turskom planu iz 1863. godine ali je nema u drugim izvorima iz XIX veka. Veruje se da je porušena između 1863. i 1867. godine i da se nalazila u današnjoj ulici Strahinjića bana, između Višnjićeve i Kralja Petra.

Ulica sa napuštenom džamijom,oko 1780. Zbirka za arhitekturu i urbanizam, Muzej grada Beograda
Ulica sa napuštenom džamijom,oko 1780. Zbirka za arhitekturu i urbanizam, Muzej grada Beograda

CAREVA DŽAMIJA ( Šerif-džamija, džamija na Limanu)

Careva džamija na Savi se pominje prvi put 1560. godine kao džamija u mahali Skala, u pristaništu. Pominje se u 19. veku kao džamija na Limanu, a u spisku džamija iz 1836. navodi se poslednji put njeno ime, Šerif džamija. U spisku se navodi da nema minaret i da je pre toga bila „kafana Mula Mehmedova“.
Nalazila se oko ugla Karađorđeve i ulice Braće Krsmanović, a nije tačno utvrđeno kada je porušena.


Po istorijskim izvorima, posle događaja

na Čukur-česmi 1862. godine kada je usledio sukob izmedju Turaka i Srba, Turci su, iz savske čaršije, pobegli sa ženama i decom u džamiju na Limanu. Veruje se da je džamija na Limanu bila tačno na mestu današnjeg nosećeg stuba Brankovog mosta, na desnoj obali Save.

Most Kralja Aleksandra je izgrađen 1934, a porušen već 1941. godine, a na njegovom mestu je danas Brankov most.


REIS-EFENDIJINA DŽAMIJA (Ahmet-agina džamija)

Prepostavlja se da je reč o džamiji koju je osnovao Ahmet-aga Malkoči, turski zapovednik. Džamiju je obnovio reis-efendija Hadži-Mustafa 1739/1740. godine i od tada se naziva Reis-efendijinom džamijom. Nalazila se u bloku između ulice Cara Dušana, Dubrovačke, Skender-begove i Cara Uroša.


FAKIR HADŽI-ALIJINA DŽAMIJA (Fukara džamija)

Džamija je sagrađena između 1650. i 1652. godine, i tokom istorije više puta je obnavljana, a konačno je srušena u 7 deceniji 19. veka.

Poznata je njena lokacija koja zahvata blok izmedju današnjih ulica Tadeuša Košćuška, Solunske i Mike Alasa. Naziv potiče od arapske reči fakir što znači siromah, a naziv fukara je množina te reči.


LAZ HADŽI-MAHMUDOVA DŽAMIJA

Laz Hadži-Mahmudova džamija je, prema istorijskim izvorima najkasnije izgrađena, posle 1740 godine. Ucrtana je u plan iz 1789. godine, a ulica pored nje je obeležena kao „ulica nove džamije“ (Neue Moschee Gassen). Poslednji put se pominje 1865. godine u spiskovima turskih imanja u Beogradu. Nalazila se na današnjem uglu Čika-Ljubine i Zmaj-Jovine ulice.
Na osnovu crteža Beograda koji se nalaze u Narodnom muzeju u Budimpešti nalazi se i crtež ove džamije, koji pokazuje pravougaonu građevinu sa četvoroslivnim krovom, minaretom i tremom na sve 4 strane građevine.

Džamija Laz Hadži-Mahmuda (Izvor: M.Dželebdžić, Zanimljivi crteži nekih beogradskih građevina u odeljenju istorijskih planova Narodnog muzeja u Budimpešti. Godišnjak grada Beograda,1974.)
Džamija Laz Hadži-Mahmuda (Izvor: M.Dželebdžić, Zanimljivi crteži nekih beogradskih građevina u odeljenju istorijskih planova Narodnog muzeja u Budimpešti. Godišnjak grada Beograda,1974.)

HASAN-PAŠINA DŽAMIJA

Posle ponovnog uspostvaljanja osmanske vlasti 1740. godine, jedan od prvih objekata koji su izgrađeni u Donjem gradu jeste džamija šeih Hasan-efendije. Oštećena je 1806.godine, kasnije je srušen i minaret, a posle iseljavanja turskog stanovništva, počela je da propada, ali se ne zna kada je konačno srušena.Nalazila se na igu ulica Rige od Fere i Gospodar Jovanove.

Hasan pašina džamija, Donji grad, 1865, Istrorijski arhiv Beograda
Hasan pašina džamija, Donji grad, 1865, Istrorijski arhiv Beograda

BATAL DŽAMIJA (Ejnahan-begova džamija)

Unutrašnjost Batal džamije, oko 1870. Zbirka za arhitekturu i urbanizam Muzeja grada Beograda
Unutrašnjost Batal džamije, oko 1870. Zbirka za arhitekturu i urbanizam Muzeja grada Beograda

 

 

Na prostoru današnjeg parka na uglu Vlajkovićeve ulice i Ulice Kralja Aleksandra, kod Skupšine /Narodnog doma nalazila se Batal džamija.Prema izvorima, ovo je bila jedna od najvećih džamija u Beogradu. Prvobitan naziv je dobila po svom ktitoru Ejnehan-begu koji ju je sagradio oko 1585.godine. U austrijsko-turskim borbama 1789.godine je ozbiljno oštećena i od tada je bila u ruševinama. Zapuštena odn. „bataljena“(batal - na turskom: zapušten), dobila je naziv „Batal-džamija“. Srušena je 1869.godine.
O spoljašnjem i unutrašnjem izgledu Batal-džamije saznajemo iz opisa i sa crteža koji su sačuvani. Kamen peščar od kog je izgrađena džamija i minaret, vremenom je dobio crvenkasto-sivu boju. Na osnovu crteža Konsantina Jovanovića vidi se da su otvori džamije završeni orijentalnim prelomljenim lukovima. Unutrašnjost je bila bogato dekorisana floralnim motivima i polihromnim ređanjem kamenih blokova. Kupola se uzdizala na trompama koji su dekorisani u tipičnom orijentalnom stilu.

Batal džamija - Beograd
Batal džamija - Beograd
Batal - džamija, na mestu današnjeg Parlamenta
Batal - džamija, na mestu današnjeg Parlamenta

IMARET DŽAMIJA (Jahjali, Sindžirli džamija)

Prema istorijskim izvorima izvorima izgradio ju je Jahjali gazi-Mehmed-paša, smederevski sandžakbeg 1548/49.On je bio brat Bali-bega prvog turskog guvernera Beograda. U izvorima se pominje da je u blizini imala i prenoćište i gostionicu. Imaret na arpaskom znači džamija, ali na turskom označava i gostionicu, odn. u današnjem smislu narodnu kuhinju. Nalazila se u bloku između današnjih ulica Cara Dušana , Dubrovačke, i Knićaninove. Srušena je verovatno tokom 1878. godine.

Imaret džamija 1870. Muzej grada Beograda
Imaret džamija 1870. Muzej grada Beograda

ALI-PAŠINA DŽAMIJA (Džin -Ali -begova džamija )

Neki istoričari smatraju da je postojala u vreme kada je Evlija Čelebija 1660. boravio u Beogradu i poistovećuju je sa Džin Ali -begovom džamijom.Pretpostavlja se da je srušena 1863/64. Nalazila na prostoru koji danas zauzimaju ulice Braće Baruh, Visokog Stefana, Cara Uroša i Despota Đurđa.

Ali-pašina džamija, 1858.
Ali-pašina džamija, 1858.

Džamije kod komandantove palate
Džamije kod komandantove palate
panorama Beograda pogled sa krova danasnjeg rektorata univerziteta ka kalemegdanu
panorama Beograda pogled sa krova današnjeg rektorata univerziteta ka Kalemegdanu
Beograd u XV
Beograd u XV
Progon muslimana iz Beograda 1912.
Progon muslimana iz Beograda 1912.