Sofija

Mehmed-paše džamija "Crna džamija"

koju je izgradio Sinan Mimar

Početkom 16. vijeka sultan Sulejman I Veličanstveni je već sjedio na prijestolju vizantijskih careva . 

Sofija je, s druge strane, sjedište rumelijskog bejlerbeja, kojem su potčinjeni svi evropski posjedi Osmanskog carstva, sa izuzetkom Moreje i Bosne. U gradu živi sto hiljada turskih stanovnika. 

Godine 1528. veliki sultanov vezir - bosanski Mehmed paša odlučio je da u Sofiji sagradi džamiju, koja bi odgovarala imenu i značaju koji je grad imao u carstvu. 

To se dogodilo nakon što je, prolazeći kroz Sofiju na putu za Beč, Sulejman I Veličanstveni  ustanovio da, iako je lijep i uredan, grad nema dovoljno orijentalni izgled, jer u njemu nema nijedne velike i lijepe džamije.

Mjesto na kojem je podignuta džamija vezano je za legendu prema kojoj je podignuta u znak sjećanja na pobjedu Turaka nad Mađarima u bici kod Mohača 1526. godine i zauzimanje Budimpešte. 

U njemu se govori da je sultan Sulejman I na putu za Mađarsku stajao sa svojim trupama u blizini Sofije i noću imao viziju da će pohod biti uspješan. Ujutro je sultan ispričao svom veziru Mehmed-paši o snu i naredio da se na licu mjesta postavi znak, kako bi se, ako se san ostvari, tu iz zahvalnosti sagradio veliku džamiju za sve muslimane.

Ono što je nesporno i što svjedoči o izgradnji džamije je spomen ploča postavljena iznad unutrašnjih vrata zgrade. Ova ploča se sada nalazi u Arheološkom muzeju u Sofiji. Ploča je od bijelog mramora i na njoj je ugraviran sljedeći natpis pozlaćenim slovima:

 

" U ime i uz pomoć velikog, milostivog, velikodušnog i svemogućeg Boga sagrađena je i sagrađena sadašnja bogomolja - sveta džamija sa ciljem da služi kao veliki dom molitve - glavna džamija svih plemenitim, obrazovanim i prosvećenim muslimanima, kao i svim pravovernim i pravovernim muhamedanima, gde god da žive.Izgradnja ove velelepne i ukrašene džamije započeta je na inicijativu i pod nadzorom velikog vezira i vrhovnog komandanta od carskih hrabrih vojnika, Mušir Mehmed paša Tavil ibni Abdul Muzedin osme godine /1528/ iz vladavine velikog osmanskog desetog po redu, sultana Sulejmana I Slavnog, sina sultana kana Selima I, zvanog po nadimku " Yavuz "tj. svirep ".

 

Izbor za izvođenje gradnje pao je na poznatog sultana arhitektu i neimara Koju Sinana (1489-1587), o čijem poreklu postoje različite legende. 

Prema jednom od njih, Sinan je porijeklom Bugarin i rođen je u Širokoj Laci . 

Roditelji su ga odveli kao dijete i odgajan kao janjičar u Istanbulu. Tu je uočen njegov prirodni talenat kao graditelja, što mu je omogućilo da se vremenom uzdigne do pozicije glavnog arhitekte carstva.

Njegov građevinski rad je kolosalan: izgradio je 81 džamiju, 33 palate, 35 kupatila, 26 biblioteka, 7 akvadukta i mnogo mostova, grobnica, karavan-saraja i fontana. Sultan Selim džamija u Jedrenu smatra se krunom njegovog rada.

 

Kada je sagradio "Crnu džamiju" u Sofiji, Sinan je imao samo 39 godina. Nazvana je tako zbog boje munare, izgrađene od vitoškog crnog granita.

Najbolji opis Crne džamije dao je 100 godina kasnije poznati turski putnik Evlija Čelibi. Ističući značaj džamije, on piše:

" Koja-derviš Mehmed-pašina džamija pripada veziru Mehmed-paši. Zove se Imaret džamija i svetao je hram. Kao i sultanova džamija, i ona ima visoku kupolu. Iznutra i spolja je veoma veličanstvena. Harem je veoma širok i čudesni i kocke su prekrivene olovom. Munara mu je veoma visoka i simetrična. Ova svetla džamija je majstorski rad arhitekte Koče Sinana, koji je u ovom vezirovom hramu pokazao svoju veliku umetnost ."

 

A Evlija Čelebi i drugi putnici svjedoče da je pored džamije postojala medresa - duhovna škola; imaret - sklonište za siromašne i bolesne ljude i siromašne, gdje se nudila razna roba na prodaju, a zaradom od ove djelatnosti izdržavao se cijeli kompleks. Osim toga, u blizini džamije nalazio se han – karavan-saraj i kupatilo. Spomenuo ih je Vratislav iz Mitrovice, koji je bio veoma zadovoljan kada je boravio u hanu 1591. godine i bio impresioniran čistim i udobnim sobama i dobrom hranom.

Konstrukcija "Crne džamije" toliko je jaka da je i nakon pet vijekova tvorevina arhitekte Sinana ostala netaknuta, iako je crna munara pala tokom jednog od zemljotresa u 18. vijeku. 

Zapušten u godinama propadanja carstva, pretvoren je u skladište municije.

 Tako su ga zatekli ruski vojnici kada su 1878. godine pobedonosno ušli u Sofiju. 

Nakon oslobođenja, zgrada je bila naizmjenično vojno skladište i zatvor.

Kada je Sofija proglašena glavnim gradom, na mjesto raseljenih Turaka počeli su pristizati ljudi iz cijele zemlje, a oko "Crne džamije" formiran je potpuno novi kvart pod nazivom Aligina Mahala.

 Dakle, prirodno se osjećala potreba da crkva služi vjerskim potrebama stanovništva, koje je bilo isključivo pravoslavno.

Metropolitanska opština je odlukom od 9. aprila 1896. godine dala saglasnost da se ovo mjesto dodijeli za izgradnju nove crkve. Odluku je potvrdilo Vijeće ministara uredbom objavljenom u "Državnom glasniku" broj 109 iz 1896 godine

Istovremeno, veliki bugarski državnik Petko Karavelov lansirao je ideju da se, umjesto izgradnje nove crkve, sama „Crna džamija“ pregradi u jednu. U listu "Priaporets" broj 39 od 21. septembra 1900. godine pisao je: " Saznavši da se gradi nova crkva u naselju Aligina, u blizini Crne džamije, insistiramo da sama Crna džamija, prelijepa monumentalna građevina , biće pretvorena u crkvu.Prelepa zgrada džamije biće sačuvana od uništenja i sa malo novca pretvorena u veličanstven hram, kakav nema u celoj Bugarskoj, kada je predviđena nova crkva, u nedostatku dovoljnih sredstava, neće se uskoro graditi i biće male i neće se razlikovati od ostalih naših crkava.Trebaju nam visoke, svijetle crkve, za podizanje vjerskog osjećaja - uske,".

Projektom rekonstrukcije džamije, koji je izradio ruski arhitekta Aleksandar Pomerancev, predviđeno je da crkva ima tri trona - centralni, južni i sjeverni. Sredstva su prikupljena od dobrovoljnih priloga građana župe. Novac iz fonda stare crkve „Sv. Petka“, namijenjena za izgradnju nove istoimene crkve. Prilikom rekonstrukcije srušeni su munara i medresa, a završene su ugaone kupole, zvonik i priprata. Ikonostas je građen gipsanom ornamentikom. Ikone su rad bugarskih umetnika, diplomaca Škole crtanja u Sofiji. Carske dveri i raspelo su rezbarili Avram Avramov i Petar Josifov.

Centralni tron je zajedno sa crkvom osveštao 27. jula 1903. godine od mitropolita sofijskog Partenija i posvećen je sedmorici svetitelja - Ćirilu i Metodiju i njihovim učenicima Klimentu i Naumu, Savi, Gorazdu i Angelariju. Južni tron - "Svih bugarskih svetitelja" osveštao je 1956. patrijarh Kiril, dok je severni tron, posvećen Ivanu Rilskom, ostao neosvećen.

Ističe se sat na zapadnoj fasadi, koji je tridesetih godina prošlog vijeka izradio Georgi Hadžinikolov, koji je završio specijalnu školu u Ženevi. Ovo je rijedak element, netipičan za bugarsku crkvenu arhitekturu. Sedamdesetih godina 20. stoljeća oltarna apsida je ponovo oslikana donacijom. Freske su rad Nikolaja Rostovceva i Dimitra Bakalskog, a ornamenti Aleksandra Sorokina. 1996. godine napravljeni su murali iluminirani.

Ekaterina i Petko Karavelovi sahranjeni su u blizini crkve, istočno od oltarskog zida. U crkvi se nalaze sačuvane mošti Sv. Klimenta i Sv. Gorazda (male čestice)q kao i mali prst desne ruke sv. V.M. Charalampius. Izložene su za bogosluženje u umjetnički izrezbarenom kovčegu majstora drvorezbara Yavora Taneva.

Tokom vladavine gen. Vladimira Vazova (1926 – 1932) raskrčen je trg ispred crkve i stvorena bašta koju je dizajnirao francuski baštovan Joseph Fay.

Danas su hram i bašta ispred njega omiljeno i omiljeno mesto za stanovnike prestonice različitih generacija.