Stanovništvo islamske veroispovesti u današnjoj Bugarskoj uglavnom su Turci, Bugari-muslimani (Pomaci) i Cigani-muslimani. Veliki deo ovog stanovništva živi u severoistočnoj Bugarskoj i u Rodopima. Jedan broj muslimana u Bugarskoj su bugarski državljani – politički emigranti iz arapskih zemalja.
Prema popisu iz 2011. godine ukupan broj onih koji su se izjasnili kao muslimani je 577.139 ili oko 10% onih koji su odgovorili na pitanje o veroispovesti. Prema istom popisu na pitanje o maternjem jeziku 585.024 su naveli turski. Teško je da se objasni ovo mimoilaženje u brojevima. Najverovatnije razlog je ne sasvim precizna metodologija prebrojavanja.[1] Ovaj poprilično veliki broj, koji je konstatovan tokom poslednjeg popisa, govori o značaju muslimana u istorijskom aspektu na teritoriji Bugarske. Istorija Bugara tokom poslednjih 600 godina je usko isprepletena sa istorijskim razvojem Osmanlijskog carstva i savremene Turske. Međutim, veoma često je muslimansko stanovništvo na bugarskoj teritoriji bilo talac političkih dogovora između Bugarske i Turske ili pak – objekat etničke i verske diskriminacije. Savremena karta Bugarske pokazuje teritoriju na kojoj živi kompaktno bugarsko stanovništvo. Ova etnička i religiozna homogenost postignuta je posle ratova u XIX i XX veku i umnogome usled progona i iseljavanja muslimanskog stanovništva.
U suštini, u istorijskom aspektu, politički i vojni poraz srednjovekovne državnosti krajem XIV veka, kolonizacija muslimanskog stanovništva na bugarsku teritoriju, odnosi između obe konfesije i politika osmanlijske države odredili su tokom nekoliko vekova sudbinu hrišćana i muslimana na teritoriji Bugarske.
U osmanlijskim hronikama nalaze se, makar i retko, podaci o položaju hrišćana pokorenih od Osmanlija. Iako su podaci malobrojni i, pre bi se reklo fragmentarni, ipak može da se odredi način na koji jedan deo njih je bio uključen u političku i vojnu organizaciju osmanlijskog bejlika. Ostavlja utisak činjenica da je u najranijoj osmanlijskoj istoriji, u osvajačkim pohodima Osmana u Anadoliji, ne mali deo vizantijske aristokratije tražio načine za integraciju. Školski primer Kose Mihala, koji je jedan od Osmanovih najbližih ljudi u ranijoj istoriji bejlika, veoma je indikativan. Kao što navodi Mehmed Nešri, veliki deo „sluge gazija“ su nevernici[2]. Ako ostavimo po strani činjenicu da on određuje (sasvim u stilu osmanlijskih spisa) „hrišćane“ kao sluge, postaje jasno da je „gazavat“ u Maloj Aziji politički potez usmeren ne ka hrišćanima kao nevernicima, već kao težnja da se nametne politička hegemonija koja ima za cilj naplatu harača i osiguranja dobrih primanja gazijama. Osmanlijski spisi pružaju mogućnost da se sagleda i model uzajamnog delovanja muslimana i hrišćana. S jedne strane, to je snažno delovanje koje omogućava nadmoć nad Vitinijom, od strane Vizantije nedavno napuštene provincije, a s druge strane jasno se nazire težnja da se aristokratija i gradsko stanovništvo uključi.
U spisima nailazimo na dva termina koji određuju relativno tačno pravce osmanlijske politike – yagma i mudara. Češće korišćen termin je yagma. Poreklom je iz Persije i označava pljačka[3]. Pljačkane su bile kako neke tvrđave koje se nisu dobrovoljno predale nadirućoj islamskoj vosci, tako i čitave oblasti. U suštini pljačkanje utvrđenih naselja, pustošenje teritorije koja je njima pripadala i odvođenje stanovništva su među osnovnim metodama karakterističnim za osmanlijsko osvajanje zemalja koje su kontrolisali hrišćani. Objavljivanje yagme je delovalo kao izuzetan stimulans za učešće u ratnim dejstvima pošto je pružao mogućnost da učesnici u napadu dođu do neograničene količine ratnog plena. Da bi izašao na kraj sa bejlukom, Karaman Murat II (1421-1444.; 1446 -1451.) bio je prinuđen da naredi da se opljačkaju sve zemlje koje kontroliše bejlik. Ovde, međutim, postoji jedan veoma bitan detalj. Radilo se o zemljama koje su kontrolisali muslimani, ali to očigledno nije bila smetnja. Prema Ašakpašazadeu sultan je poveo veliku armiju prema „Sinu Karamanovom“ u kojoj su bili i hrišćani iz Rumelije. Zemlja Karamana bila je opustošena, ali ni stanovnici nisu bili pošteđeni. Kao što navodi hroničar, posle ovog pohoda rodilo se puno dece koji nisu poznavali svoje očeve[4]. Ovaj relativno pozni podatak interesantan je činjenicom da se u njemu spominje učešće hrišćana u tom pohodu. Očigledno je da su to bili hrišćani akandžije iz Rumelije[5]. Činjenica da je sultan, prema anonimnoj hronici, objavio sveti rat Karamanima, koji su takođe bili muslimani, navodi da je ovaj primer indikativan za političke principe koje su odredili ovakvo delovanje.[6] Gayavat i pljačke u pohodima nisu imperativno usmereni samo protiv hrišćana. Termin mudara daje drugačiju smernicu delovanju u cilju utvrđivanja osmanlijske hegemonije. Jedno od značenja te reči jeste licemerno prijateljstvo.[7] To bi pre značilo proračunato delovanje u skladu sa konkretnom političkom situacijom. Kombinacija ova dva elementa uveliko objašnjava osmanlijsku intervenciju u konfliktima između grčke aristokratije i vizantijske provincije Vitinije.[8] U tom smislu primer je pomoć koju je Osman pružio grčkom upravniku grada Biledžikа. On je održavao dobre odnose sa njim sve dok je imao koristi, a kasnije je osvojio tvrđavu.[9] Politika koja je bila vođena prema Balkanu potpuno je analogna onoj u Anadoliji.
Podaci u osmanlijskim hronikama dosta uopšteno predstavljaju odnose između nomada Turkmena i nastanjenih zemljoradnika. Poznata je agresivnost nomada prema zemljoradničkom stanovništvu. Ako uzmemo u obzir da za vreme Osmana i Orhana nomadizam još uvek nije bio prevaziđen, moramo da potražimo druge faktore koji bi imali ulogu regulatora između njih. Osmanlijska pripovedanja omogućavaju da se sagledaju linije ne samo suprotstavljanja Turkmena i zemljoradničkog stanovništva već i da se proprate kontakti i pokušaji integrisanja. Očigledno da jedan od bitnih činilaca koji utiču na te integracije jesu heterodoksni derviši i ahi. Mehmed Nešri opisuje zavije izgrađen od šejha Edebali koji je uspeo da se orodi sa Osmanom, koji upravlja bejlikom.[10] Ovaj, kao i drugi podaci omogućavaju nam da steknemo predstavu o ulozi derviša i podignutih zavijea i imareta pored važnih puteva i na napuštenom zemljištu, kao i za veličinu kolonizacije. Čini se da su heterodoksni derviški redovi i futuva mehanizam koji ublažava antagonizam između nomada i nastanjenog stanovništva. To je bilo moguće zahvaljujući sličnim etičkim načelima između obe konfesije, prelomljene preko narodnog tumačenja. Sve ovo, kao i težnja za dobijanje veće sigurnosti objašnjavaju slučajeve koje su opisani u hrišćanskim hronikama kada su hrišćani dolazili kod Osmanlija iz još uvek neosvojenih regiona. Ova politika, koja je nametnuta u ranijoj istoriji osmanlijskog bejlika u Maloj Aziji, nastavila je da se razvija i na Balkanu.[11]
Naravno, ove konstatacije ne isključuju nasilje u svakodnevici. Ono prati osmanlijsko političko utvrđivanje, prisutno je u osmanlijskim hronikama i u čitavom nizu korespondencija, žitija i hronika – delima književnika koji su bili savremenici ovog osvajanja. Podatak Grigorija Camblaka o ubistvu 110 bojara iz
Trnova posle osvajanja grada je veoma indikativan u tom smislu.[12] Ali, ako prihvatimo da se jedino putem nasilja ostvarivala „komunikacija“ između Osmanlija i hrišćana sa Balkana i da je osnovni cilj osvajača bio da uništi one predstavnike bugarske aristokratije, koji nisu hteli da prime islam, onda nećemo moći da objasnimo otkud prilično veliki broj hrišćana – spahija u osmanlijskoj armiji; učešće hrišćana u akandžijskim odredima udžbegova i formiranje vojničke institucije na tlu Bugarske.[13] Putem nasilja Bugari i drugi hrišćani ne bi mogli da se integrišu u osmanlijsku vojnu organizaciju. Sve to ne može da pruži adekvatan odgovor i na pitanje zašto su Bugari aktivno učestvovali u osmanlijskim razdorima početkom XV veka i na taj način praktično podržavali sve kandidate za osmanlijski presto osim Sulejmana, umesto da su se aktivno suprotstavili jednom svrhishodnom i aktivnom antiosmanlijskom politikom. Drugo je pitanje da li je tako nešto bilo moguće u već promenjenom demografskom bilansu na bugarskom tlu.
U većem delu istraživanja o političkoj istoriji Bugara krajem XIV i početkom XV veka demografski faktor stoji po strani, ali je veoma bitan kada se radi o mogućnostima praćenja određenog političkog pravca bugarske vladajuće elite.
Poznavanje demografskih procesa na teritoriji Bugarske posle sredine XIV veka uveliko bi dalo odgovor na niz pitanja u vezi, ne samo političke istorije, već i na ona koja se odnose na uspehe osmanlijske kolonizacije u nekim regionima i promene izazvane u mreži naselja. Dinamika demografskih procesa u različitim regionima sa bugarskim stanovništvom objasnila bi ratna dejstva Osmanlija, koji na prvi pogled izgledaju veoma haotična i nelogična. Nedostatak osmanlijskog registarskog materijala o bugarskim teritorijama iz navedenog perioda mogu da se kompenzuju podacima iz pripovedanja i drugim dokumentima iz ovog razdoblja. kao i iz demografske slike predstavljene u materijalima registara iz XVI veka. U stvari, osmanlijski registarski materijal iz XVI veka pokazuje Trakiju, kao i poveće teritorije Dobrudže i Ludogorja kao osvojene od muslimanskih kolonista. U ovom slučaju se svakako ne radi o fizičkom uništenju bugarskog stanovništva ili njegovom masovnom bežanju u planine. Ne radi se ni o prelivanju stanovništva iz Trakije u severnu Bugarsku ili Makedoniju. Veoma zgodno objašnjenje da je veliki deo bugarskog stanovništva islamizovan nije sasvim ubedljivo jer ima za cilj da minimalizuje uticaj talasa kolonizacije sa Male Azije o kojima možemo da nađemo podatke u registrima iz XV-XVI veka i u osmanlijskim hronikama.
Tako naprimer, idžemal defter iz 1526. godine daje nam uvid u naseljavanje Juruka u Dobrudži. U varnenskoj nahiji zapisničari su napisali 7 Juruka, 60 Juruka u paru i 3 Juruka-raje tj., sve zajedno 70. ljudi. Na drugom mestu su zapisničari objedinili Juruke sa maslarima ili gjoredžijima (sokolarima (Prim. prev.). Takav je slučaj sa 68 ljudi, a da ne može da se odredi koliko njih su Juruci, a koliko gjoredžije ili maslari. Očigledno je da je Juruka dosta. Obično se oni posmatraju kao indikacija za kolonizaciju osmanlijsko-turkskog stanovništva. Nazivaju ih još i Juruci-konari (bukvalan prevod – oni koji se kreću i koji ostaju), a predstavljali su polustacionirane stočarske zajednice čije ponašanje je stvaralo probleme osmanlijskim vlastima. Još su Murat I i Bajazit I pokušavali da iz Anadolije uklone neke problematične i nedisciplinovane elemente, koji su se sukobljavali sa stacioniranim zemljoradničkim stanovništvom. Kada je opisivao osmanlijsko osvajanje Egejske obale, Ašak-paša-zade primećuje da su novi gospodari ove provincije prvo poslali ljude u oblast Saruhan. Tamo je bilo nomadskih (Juruk -konar) plemena. Pojurili su ih i priveli u Serski vilajet. Nešto kasnije Bajazit je naredio da se nomadi, koji nisu priznavali monopol na so, proteraju iz rejona Menemen i prebace u Trakiju. Integracija Juruka u život balkanskog društva, međutim, postala je važna obaveza državne politike. Oni su dali ime, a bez sumnje i početak u ljudstvu jedne specifične ratničke organizacije – juručke. Njeni prvi koraci nisu dobro dokumentovani, ali smo već uvideli kakve su bile obaveze njenih učesnika prema zakonu Mehmeda II. Juručka organizacije kasnije može da se posmatra kao faktor za apsorbovanje lokalnog stanovništva i zarobljenika-robova dovedenih posle ratova.[14]
Vasil Zlatarski i Petar Nikov su u svoje vreme naveli da je osmanlijsko osvajanje bilo propraćeno destruktivnim procesima koji se tiču postojećih struktura naselja i kolonizacije stanovništva iz Male Azije.[15] Nisu, međutim, samo ovi razlozi uticali na relativno nestabilne mreže naselja i demografski pad među Bugarima. Izgleda da se tokom XIV veka jasno sagledava tendencija naglog pada demografskog razvoja na teritoriji tadašnje Bugarske, što je uostalom karakteristično i za celu Evropu. Smanjenje stanovništva počelo je još pre epidemije kuge iz 1348. godine koja je samo pojačala proces depopulacije kontinenta. U proseku naselja u Centralnoj i Istočnoj Evropi smanjena su za preko 40% što najverovatnije objašnjava postojanje mezre u registru iz 1479. godine.[16] Sve što je rečeno do sada nema za cilj da na teritoriju Bugarske prebaci ono što se dešavalo u Evropi, ali svakako ne bi mogla da se prihvati teorija o masovnoj depopulaciji kao rezultata osvajanja. Da bih bio korektan, moram da primetim da ovaj proces nije jednako primetan na svim teritorijama naseljenim Bugarima. Najstabilnija je mreža naselja u Nikopolskom sandžaku u koji ulaze severne teritorije Trnovskog carstva, a najviše su sačuvani ravničarski delovi i podnožja planina.[17] Nije ista situacija u Vidinskom sandžaku i u Dobrudži. Istraživanja o mreži naselja na teritoriji Vidinskog carstva, koja su ušla u novu osmanlijsku administrativnu jedinicu Vidinski sandžak posle 1396. godine pokazuju relativnu nestabilnost. To su pre svega mala sela sa 5 do 30 domaćinstava, a napuštena je ¼ od opšteg broja naselja u sandžaku. Pravi utisak veliki broj domaćinstava sa udovicama, kao i relativno mali broj neoženjenih. Koncentrisano muslimansko stanovništvo bilo je u dve od tvrđava – u Vidinskoj i Banjskoj, što pokazuje da kolonizacija muslimanskog stanovništva još nije započela. Interesantna je i grupa hrišćana spahija u registru, koja čini 1/10 od broja svih spahija.[18]
Što se tiče Dobrudže – tu se primećuje depopulacija pre osmanlijskog osvajanja. Kasnije počinje veoma intenzivna kolonizacija iz Male Azije.[19] Slična je situacija u oblasti Tozluk – deo podnožja severno od Stare planine, a južno od pravca Veliko Trnovo – Omurtag (Osman Payar). Ovaj je rejon bio slabo naseljen bar do početka XVI veka kada je počela aktivna kolonizacija stanovništva iz Male Azije.[20] Situacija u Sofijskom rejonu bila je mnogo drugačija. U XVI veku ovde su postojala samo 6 sela sa muslimanskim stanovništvom, a mreža naselja je bila veoma čvrsta.[21] Ćustendilski sandžak je sa svoje strane bio najgušće naseljena bugarska teritorija u XV i XVI veku i ovde ne postoje teritorije označene depopulacijom.[22]
Situacija nije bila takva na teritoriji Trnovskog carstva koja se nalazi južno od Stare planine. Nesigurna politička situacija, praćena čestim ratnim dejstvima, dovela je do ozbiljne depopulacije u Istočnoj Trakiji. Tako je, na primer, važan srednjovekovni centar Beroe odavno izgubio na značaju. U detaljnom registru iz 1518. godine spomenuto je „samo mesto“ Zagra-i Eski hisar (Stara Zagora), ali bez ijednog hrišćanskog domaćinstva. Registrovana su bila 524 muslimanska domaćinstva od kojih su 245 bili neoženjeni (!), a od novoprimljenih u islam sa imenom Abdulah je 25,6% svih muslimanskih domaćinstava. Očigledno je da su oni došli spolja jer u gradu nije postojao nijedan hrišćanin. Od druge polovine XV veka grad je centar aktuelne kadijske institucije, što je povezano sa ranije ustanovljenim muslimanskim stanovništvom u njemu. Što se tiče mreže naselja i tu je najviše nestabilnih od kojih su samo tri sa hrišćanskim stanovništvom. Zanimljiva je činjenica da se velika naselja na teritoriji Šišmanovske Bugarske, koja imaju hrišćansko stanovništvo, nalaze u relativno visokim delovima Srnene Srednje Gore.[23] Ono što je rečeno do sada može da bude poduprto sa još primera koji bi ojačali utisak o složenoj demografskoj karti na teritoriji Bugarske oko i posle osmanlijskog osvajanja.
Indikativno je u ovom slučaju da se uspeh osmanlijske kolonizacije bazira na pre svega nedostatku naselja ili veoma načete strukture naselja na velikom delu bugarske teritorije još iz XIII veka. Tako se u toku osvajanja, a zahvaljujući kolonizaciji i asimilaciji dela hrišćanskog stanovništva primanjem islama, oblikuje muslimanska zajednica na teritoriji Bugarske koja preživljava jedan složeni politički i kulturni razvoj sve do naših dana.
Širenje islama na bugarskom tlu u periodu osmanlijske političke dominacije je osnovni problem u nizu istraživanja iz XIX veka.[24] Uprkos naporima generacija istoričara, procesi islamizacije nisu definitivno osvetljeni. Istraživanja uveliko ponavljaju mantre oblikovane od strane istoriografije posle oslobođenja, o nasilju osmanlijske države nad hrišćanima na teritoriji Bugarske, o menjanju svoje vere, kao i masovnosti prihvatanja islama, naročito u Rodopima gde se formira grupa bugarskih muslimana – takozvanih Pomaka[25]. Teza o nasilju opravdava takozvani „Proces preporoda“ započet 1984. godine i završen 1989. godine kada je u tom periodu iseljeno 400.000 bugarskih Turaka u Tursku. Cilj je bio da se Turcima i bugarskim muslimanima nasilno „vrate“ slovenska imena i na taj način da se formira jednonacionalna država. Ova akcija vladajućeg režima u Bugarskoj bukvalno je minirala odnose između Bugarske i Turske. Ona je dovela do političke izolacije države i uništila je uspomenu na sve pozitivno što je bilo urađeno do tada za muslimansko stanovništvo – od socijalne politike do prava studiranja na Univerzitetima. U stvari, termin „Proces preporoda“ vodi svoj početak iz tridesetih godina XX veka kada je u Smoljanu osnovano poznato udruženje „Rodina“ (u prevodu „Domovina“), koje objedinjuje uglavnom Bugare-muslimane koji rade na preporodu bugarske nacionalne svesti među Pomacima. Međutim, u pozadini rezultata ovog procesa pojam „preporod“ se iskrivljuje i dobija cinični prizvuk, a s tim izaziva i otpor kod bugarskih Turaka i Bugara muslimana (Pomaka) prema sprovođenju asimilatorske politike režima.
Na početku (prvom polovinom sedamdesetih godina kod Bugara-muslimana i sredinom osamdesetih kod Turaka) njihov otpor je stihijskog karaktera – kao spontane reakcije protiv nasilja. Tada ono poprima i ekstremne razmere, uključujući i nasilje. Poznate su terorističke akcije koje su dovele do nevinih žrtava, a takođe i ispoljavanje proturskog nacionalizma. Ovde mora da se primeti da je u to vreme proturski nacionalizam potpuno logična reakcija i ona ne sme nikoga da iznenađuje –Turci u nevolji u Bugarskoj tražili su zaštitu od Turske i međunarodne zajednice protiv nasilnika što, naravno, ne opravda terorističke akcije. Činjeni su pokušaji organizovanog ilegalnog otpora koga je vlast uništavala u začetku – „Lenjinistička komunistička partija Turaka u Bugarskoj“ pod rukovodstvom Avnija Velijeva (likvidirana septembra 1984.), organizacija u Momčilgradu pod rukovodstvom Osmana Salifogluа koja vodi masovni otpor u gradu 26. i 27. decembra 1984., „Duga zima“ pod rukovodstvom Muhameda Juseinova Jusufova – Uzunkaša (osnovana januara 1985. godine), organizacija novinara Halima Pasažova (Pasač) (osnovana juna 1985.), „Turski nacionalni oslobodilački pokret u Bugarskoj“ (osnovan jula 1985 i likvidiran 1986. godina) čiji je rukovodilac bio Nedžmetin Hak, a u njega se uključio i budući rukovodilac Pokreta za prava i slobode Ahmed Dogan i dr. Sve ove organizacije su opstajale kratko i nisu mogle da prošire svoje delovanje („Turski nacionalni oslobodilački pokret“ uspeva malo da proširi delovanje). Učesnici su uhapšeni, a mnogi su žestoko mučeni i posle sudskih procesa bačeni u zatvor.
Drugom polovinom 1988. godine Nezavisnom udruženju za zaštitu prava čoveka prilaze muslimani koji se bore protiv „Procesa preporoda“ (prvi su Zejnep Ibrahimova, koja postaje koordinator Udruženja za tadašnju Varnensku oblast i porodica Babečki). U isto vreme, 13. novembra 1988. godine, u okolini Vrace osniva se Demokratska liga za zaštitu prava čoveka u Bugarskoj sa predsednikom Mustafom Jumerom i sekretarima Sabri Iskenderom i Alijem Ormanlijem. U aprilu 1898. godine u Džebelu Avni Veliev, koji je izašao iz zatvora, osniva „Društvo za podršku – Beč 89“ . Skoro u isto vreme se u okolini Kazanlaka osniva Muslimanski štrajkački komitet sa rukovodiocima braće Ibrјamоm i Ferhatom Runtovima (Ibrjam Runtov postaje portparol), a taj komitet je u direktnoj vezi sa Nezavisnim udruženjem.[26]
Pošto su odbacili ilegalni oblik borbe, rukovodioci Lige šalju njen program vladinim institucijama, medijima i ambasadi Britanije i traže da im se dozvoli registracija organizacije. Njeni aktivisti teže da dobiju što veći publicitet za svoje ciljeve i delovanje, što i uspevaju da postignu uprkos ometanjima od strane vlasti. Ova neformalna udruženja deklarišu da je njihova borba deo borbe za demokratiju čitavog društva. Oni neposredno povezuju svoje zahteve za garantovanje prava manjina u Bugarskoj sa ispunjenjem sporazuma koji su prihvaćeni na upravo završenom Sastanku o bezbednosti i saradnji u Evropi u okviru Helsinškog procesa 15. januara 1989. godine u Beču i sa planiranom Konferencijom o ljudskoj meri od 30. maja do 23. juna u Parizu u okviru istog procesa. Sve inicijative, kao i pasivnost evropske političke javnosti, dozvolili su vlastima u Bugarskoj da pokrenu ciljano iseljavanje bugarskih Turaka u Tursku u leto 1989. godine, predstavljeno kao „velika ekskurzija“.
Kasnije, posle pada režima Todora Živkova, jedan deo bugarskih Turaka se vratio, ali napetost u mešovitim oblastima je i dalje prisutna.
Pojam muslimanska zajednica je veoma uopšten jer teško možemo da govorimo o jedinstvenoj muslimanskoj zajednici u Bugarskoj iz razloga što je ona prilično rascepkana. U okviru te zajednice formira se mnoštvo podzajednica na bazi dva osnovna elementa – etničkog, tj.,imajući u vidu etničku pripadnost muslimana u zemlji i religioznog, tj., na bazi verskog pravca u islamu kojeg se pridržavaju muslimani u Bugarskoj. Na bazi etničkog porekla muslimani kod nas formiraju četiri zajednice.
Ovo je najmnogobrojnija etnička grupa među muslimanima u Bugarskoj. Na istorijskom planu, turska nacija formirana je dosta kasno, tek za vreme Tanzimata tokom tridesetih i četrdesetih godina XIX veka. To je vreme koje se poklapa sa velikim političkim promenama na Balkanu. Teško je da se odredi broj turskog stanovništva na teritoriji Bugarske pre 1878. godine jer jedini izvori su takozvani salnameti (statistički godišnjaci) za vilajet Dunav. Broj svih muslimana u vilajetu je 1.102.500, od toga su Turci – 757.000, Tatari – 110.000, Čerkezi – 200.000, Cigani – 35.000. Bugara je 1.117.000. U sandžaku Sofija muslimana je 16.500, a Bugara – 13.000, u sandžaku Niš muslimana je 210.000, a Bugara – 140.000.[27] Uprkos netačnostima i nemogućnosti da se tačno odredi tursko stanovništvo, uopšteno u Dunavskom vilajetu i odvojenom Sofijskom i Niškom sandžaku, muslimana ima 1.328.500.
U većini ratova u XIX veku brza pobeda jedne od strana označavala je malo žrtava među civilnim stanovništvom. Ali stvari u Rusko-turskom ratu iz 1877-78. godine ne stoje baš tako. Žrtve među mirnim turskim stanovništvom su ogromne. Želja ruske okupacione armije da stvori etnički i religijski čistu slovensku državu izazvala je nekontrolisane ekcese i rušenje džamija, tekija ili uopšteno rečeno – arhitekture koja bi podsećala na osmanlijsko doba. Osnovni cilj ubijanja civilnog turskog stanovništva od strane ruske vojske jeste želja da se ulije strah među turskim seljacima i natera ljude da beže pred nailazećom ruskom armijom. Na taj način oni bi bili opterećenje za osmanlijsku armiju i smetali bi njenoj logistici. S druge strane, ruska komanda u okupiranim teritorijama stimulisala je bugarske seljake da otimaju zemlju i stoku od Turaka koje beže. Paralelno s tim, delovanje Bugara protiv Turaka mora da se posmatra i u kontekstu posledica Aprilskog ustanka iz 1876. godine koje su definisane kao „bugarski užas“. Kako god posmatrali, Istočna kriza i rat koji je usledio doprineli su da se provalija u odnosima između Turaka i Bugara i do dana današnjeg ne može prevazići, a takođe postali su razlog i za prvi emigrantski talas turskog stanovništva sa bugarske teritorije. Do kraja XIX veka skoro 350.000 ljudi, uglavnom Turaka, bilo je prinuđeno da napusti svoja rodna mesta.[28] Na taj način započelo je postepeno iseljavanje Turaka sa bugarske teritorije, što je proces koji je pravno između Bugarske i Turske posle 1925. godine uređen Konvencijom za uspostavljanje dobrosusedskih odnosa između dve zemlje potpisanom u Ankari 18.10. 1925. g. koja je stupila na snagu 02.09.1926. godine. Potpisivanje se vršilo paralelno sa Ugovorom o prijateljstvu između Bugarske i Turske, zajedno sa pripadajućim Protokolom. Na taj način se od 1927. do 1939. godine u Tursku iselilo 101.464 ljudi. Od 1945. do 1980. godine iz Bugarske u Tursku se iselilo 350.000, a tokom 1989. za vreme takozvane „velike ekskurzije“ još 400.000 ljudi.
Bez obzira na složene odnose, neki predstavnici turske manjine uspeli su da učestvuju u osnivanju institucija Trećeg Bugarskog carstva 1878. godine. To se vidi sa spiskova narodnih poslanika koji su učestvovali u Trnovskoj ustavotvornoj skupštini 1879. godine gde se, osim Bugara, nalaze i imena 30 narodnih poslanika Turaka. Veoma je zanimljiva činjenica da osam njih iz te grupe potpisuju Trnovski ustav.[29]
Kemalova revolucija u Turskoj, koja se završila proglašenjem Turske republike 1923. godine i čitavim nizom reformi usmerenih ka modernizaciji zemlje, uzrok je stvaranja saveza „Turan“ među bugarskim Turcima 1926. godine, koji vremenom dobija oblik prokemalističke nacionalističke organizacije koja je razvila i političku delatnost.
Osim poslanika u Narodnom sobranju, tursko stanovništvo je imalo i svoje predstavnike u lokalnoj vlasti i tokom dvadesetih i tridesetih godina se to manifestovalo preko izbornih spiskova BZNS. Za vreme totalitarnog komunističkog režima u periodu 1944-1989. godine predstavnici ovog stanovništva su učestvovali formalno u vlasti tj., radi popunjavanja redova partije-države, situacija koja je trajala do 10. novembra 1989. kada je okončana 45 godina duga totalitarna vladavina.
U novim okolnostima demokratizacije društva posle 1989. godine imena Turaka i muslimana u Bugarskoj su vraćena. Počeo je proces obnavljanja prava manjine. Osnovane su nove političke partije, a tursko stanovništvo preko Pokreta za prava i slobode (PPS) s predsednikom Ahmedom Doganom se aktivno uključuje u društveni život. Na izborima za Ustavotvornu skupštinu PPS (partija etničkih Turaka i donekle Pomaka) bila je treća politička snaga u zemlji. U koaliciji sa Savezom demokratskih snaga (SDS), Nacionalnim pokretom Simeon Drugi (NPSD) i Bugarskom socijalističkom partijom (BSP), partija etničkih Turaka je čvrsto zauzela vlast i imala presudan uticaj na upravljanje zemljom.
Mora, međutim, da se primeti da je formiranje PPS izoštrilo politički život u Bugarskoj. Bez obzira što se u tu partiju uključio priličan broj Bugara, na nju se gleda kao na etničku stranku koja pravi neprincipijelne političke saveze na lokalnom i nacionalnom nivou sa idejom da ovaj, takozvani etnički partijski model, bude razbijen.
Najstarija džamija u Bugarskoj izgrađena je 1363-1364. godine u Plovdivu i zove se Džumaja džamija. Najveća džamija u zemlji je Tombul džamija i nalazi se u Šumenu, a izgrađena je 1744. godine. U osmanlijsko doba samo u Sofiji je postojalo između 50 i 84 džamija. Posle oslobođenja Bugarske veliki deo džamija je srušen ili je njihova namena promenjena zbog odlaska Turaka u Tursku. Za vreme socijalističkog perioda između 1955. i 1989. broj džamija je ponovo reduciran. Oko 2007. godine u Bugarskoj postoji približno 1.300 džamija i mesdžida (malih molitvenih objekata). Džamije su podređene muslimanskim povereništvima kojih je oko 1.450. Muslimanska povereništva su podređena regionalnim muftijstvima, a oni su podređeni Glavnom muftijstvu. Za bugarske džamije karakterističan je osmanlijski arhitektonski stil. One se periodično popravljaju. Veliki deo muslimanskih hramova izgrađen je sredstvima sakupljenim od muslimanskih zajednica. Drugi deo izgrađen je zahvaljujući privatnim donacijama i fondacijama. Uprkos podizanju novih džamija, postoje i niz problema izazvanih delovanjem bugarskih nacionalističkih partija „Ataka“ i VMRO. To se najbolje vidi na problemu koji je nastao sa dozvolom za gradnju nove džamije u Sofiji. U bugarskoj prestonici postoji jedna džamija, a prema Glavnom muftijstvu u prestonici žive 30.000 muslimana koji su bugarski građani i imigranti sa Bliskog Istoka i Afrike. Za vreme molitve petkom sofijska Banja-Baši džamija podignuta 1566-67. godine prepuna je, a muslimani koji se mole su i napolju, na ulici, što muftijstvo uzima kao argument za podizanje još jedne džamije. Od 2006. godine Glavno muftijstvo je nekoliko puta upućivalo pisma Sofijskoj opštini sa zahtevom da im se dodeli zemljište gde bi bila podignuta nova džamija u Sofiji, ali do sada zemljište nije ponuđeno.[30]
Obrazovni nivo mladih iz turske etničke manjine je i danas na veoma niskom nivou. Nepismenost poslednjih godina nije prevaziđena i ova tendencija se produbljuje. Prema statistici nepismenih među Turcima je 7,4 % i osetno je veći u odnosu na prosečni procenat za celu zemlju koji je 2%. Ova činjenica stvara ozbiljne probleme u ravnopravnom uključivanju u celokupni život bugarskog društva i prouzrokuje probleme ne samo u školi, već i u radnoj i drugim socijalnim sferama.
Ako moraju da se označe razlozi, oni su prouzrokovani zbog nekoliko okolnosti. Prvi je loše finansijsko i materijalno stanje mnoštva porodica turskog porekla zbog čega deca nemaju mogućnosti da se školuju.
Nedostatak optimalne motivacije da se završi bilo kakva školska sprema prouzrokovan ispoljenom diskriminacijom koja se nalazi u rečenici „Čak i da imaš obrazovanje, čim se ne zoveš Ivan ili Stojan, nećeš naći odgovarajući posao“, sledeći je ozbiljan problem. Teško usvajanje nastavnog gradiva zbog slabog poznavanja zvaničnog bugarskog jezika može da se navede kao treći argument. Četvrti razlog je što nastavno gradivo predaju nastavnici koji nisu pripremljeni metodološki i nemaju potrebnu kvalifikaciju za rad sa učenicima iz etničkih manjina. Moramo još da zabeležimo i pogrešno shvatanje u nekim nastavnim kolektivima i kod nekih roditelja turske dece, koji su pod uticajem vođene propagande da turski jezik smeta pri učenju zvaničnog bugarskog jezika.
Zapravo, deca iz regiona sa kompaktnim turskim stanovništvom u svakodnevici koriste dijalekatsku varijantu turskog jezika. To vodi do pretpostavke da oni nemaju bazu za nadgradnju ili preciznije rečeno – za izučavanje zvaničnog književnog jezika i izučavanja stranog jezika. Takozvani „maternji jezik“ koji dete uči, ne uzimajući u obzir jezičke zakone, jeste temelj na kome se grade ostala znanja. Da bi ovaj temelj bio čvrst, jezik koji čini tu bazu mora da se zna na književnom nivou da bi se koristio komparativni metod koji bi doveo do odgovarajućeg nivoa radi usvajanja bugarskog jezika. Nedostatak službenog lica kao što je, naprimer, pomoćnik učitelja sa odgovarajućim obrazovanjem i kvalifikacijama i za jezik manjine, koji bi pomagao kod prevazilaženja jezičkih i drugih problema koji bi se pojavili za vreme predavanja školskog gradiva – jeste bitan faktor koji otežava školovanje.
Za ovu etničku grupu karakterističan je njen nejasan etnički identitet. Veliki broj Roma muslimana sebe predstavljaju kao Turke. Bez pretenzije da su podaci pouzdani, može da se pretpostavi da u Bugarskoj ima između 577.000 i 600.000 Cigana. Etnološka istraživanja tokom 90-tih godina prošlog veka pokazuju da oni skoro da nemaju svest o pripadanju jednoj „romskoj“ zajednici. Bugari i bugarski Turci navode da svi Cigani liče međusobno. Od svih koji su se izjasnili kao Cigani, 47.3% se izjašnjavaju da pripadaju grupi bugarskih Cigana. Veći deo njih su se odavno naselili – „Jerlije“ i uglavnom žive u prigradskim mahalama zajedno sa onima koji su se izjasnili kao turski Cigani. Paralelno s tim, Cigani koji su se izjasnili kao bugarski često navode da su njihovi roditelji bili muslimani, ali su oni sada hrišćani.[31] U principu, Cigani zauzimaju najniže lestvicu socijalne stratifikacije bugarskog društva.
Bez obzira na svoju brojnost, Cigani imaju slabu političku kulturu. Oni nikada nisu imali svoju partiju, a nisu uspeli da je formiraju ni u posttotalitarnom vremenu. U političkom životu Bugarske oni su uvek bili izvor glasova za već uspostavljene velike partije. Postojanje partije Euroroma sa predsednikom Cvetelinom Kančevim nema nikakav uticaj u društvenom životu i služi uglavnom ambicijama svog predsednika. Cigani muslimani najčešće naginju partiji bugarskih Turaka – DPS, ali veoma često prodaju svoje glasove drugim partijama i kandidatima lokalne vlasti.
Mali deo Cigana muslimana se pridržava zahteva islamske religije. Razlog toga je njihova nepismenost – preko 80%. Prema podacima Nacionalnog instituta za statistiku od 1989. do sada iz škola se godišnje ispisuje između 20.000 i 30.000 dece. Ova činjenica određuje i ogromnu nezaposlenost u ciganskoj grupi. Ako se tome doda da Cigani sa sela odbijaju da se bave zemljoradnjom, onda situacija postaje dramatična. Ipak, jedan mali deo Cigana bavi se trgovinom. Oni putuju u Tursku gde kupuju jeftinu robu koju posle prodaju na pijacama. Cigani su jedan od glavnih kriminogenih faktora u Bugarskoj.
Odnos prema njima nije neprijateljski već nipodaštavajući. Veoma često oni su žrtveni jarci u kriznim situacijama za društvo kao što je trenutno bugarsko.
U zemlji ovo je treća po veličini etnička grupacija islamske religije, koja kompaktno naseljava Rodope, delove Rile i Pirina i neka sela oko gradova Loveča i Tetevena.
Muslimani koji govore bugarski žive u Bugarskoj uglavnom u Rodopima – Smoljanski, Kardžalijski, Pazardžijski i Blagoevgradski okrug.
U Burgaskom okrugu Pomaka ima u opštini Ruen (selo Skalak i selo Čereša), u opštini Sungulare (selo Bosilkovo i selo Manolič). U opštini Ajtos Pomaka ima u selu Topolica gde oni predstavljaju veći deo stanovništva i koegzistiraju sa Turcima i Bugarima-hrišćanima. Svi su oni doseljenici iz opštine Smolјаn, Zlatograd, Madan i Rudozem. Doseljenika ima i u drugim oblastima Bugarske, a među njima su i oni koji su internirani iz pograničnih rejona još 1949. godine. Takvi su, naprimer, Bugari muslimani iz Opštine Zlatarica u oblasti Veliko Trnovo.
Grupa bugarskih muslimana (inicijalni nosioci regionalne odrednice Pomaka) živi u oblasti Loveč i Veliko Trnovo i predstavlja kompaktno stanovništvo u selima Galata, Gradežnica, Glogovo, Babinci, Kalajdžiji, Rezač i Šivačevo. U Borimi, Rumjancevu, Dobrevci, Kneža i Beloj Slatini takođe žive Pomaci. Žive i u još nekim selima u rejonu. Jedan deo njih je interniran iz Rodopa 1949. godine, a ostali su lokalni stanovnici. Pomaka ima i u gradu Slivo pole, Rusenska oblast.
Bugari muslimani nisu homogena zajednica i nemaju jedinstvenu samosvest. Mali deo onih koji žive u centralnim Rodopima imaju bugarska hrišćanska imena kao rezultat „Procesa preporoda“. Veoma mali deo njih je primio hrišćanstvo posle 1990. godine. Veliki deo Bugara muslimana u centralnim Rodopima se izjašnjava kao Bugari po etničkom principu i kao „muslimani“ po veroispovesti. Drugi deo se izjašnjava kao Pomaci.
Bugari muslimani koji žive u Pirinskom rejonu i Jugozapadnim Rodopima – oko gradova Razlog i Goce Delčev i u oblasti Čeč sačuvali su svoja turska imena, karakterističnu nošnju i običaje. Jedan deo se, u popisu, izjašnjava kao Turci iako navode bugarski kao maternji jezik.
Muslimani koji govore bugarski u Lovečkoj oblasti izjašnjavaju se kao „Pomaci“, Turci ili Bugari.[32]
Broj muslimana u Bugarskoj koji su se izjasnili kao Bugari u popisu iz 2001. godine je 131.531, a na popisu iz 2011. oni ulaze u ukupan broj onih koji su se izjasnili kao muslimani-suniti 546.004.
Prvo pojavljivanje Tatara na teritoriji Bugarske zabeleženo je u XIII veku (1242-1243.) kada vojska hana Batua na povratku iz Mađarske i Dalmacije napada i pustoši po bugarskoj teritoriji. Možemo da prihvatimo da se Tatari naseljavaju u Severoistočnoj Bugarskoj krajem XIII i početkom XIV veka. Krajem XIV veka (1398. g.) Tatari na čelu sa Aktavom su ušli na bugarsku teritoriju preko reke Dunav. Osmanlijski registri iz XIV veka lokalizuju Tatare pod vođstvom Aktava oko Provadije, Jambola, Čirmena i Plovdiva.[33]
Kasnije, tokom XVIII veka, posle pripajanja Krimskog poluostrva Rusiji 1784. godine, neki tatarski prinčevi su se naselili oko Slivena, Jambola i Vrbice (Gerlovo). To su takozvani Geraj sultani koji su dobijali velike privilegije od osmanlijske vlasti. Najveće selidbe Tatara registrovane su u XIX veku posle Rusko-turskog rata 1806–1812. godine i 1828–1829. godine i Krimskog rata 1853–1856. godine kada je oko 100.000 Tatara iseljeno sa Krima. Većina njih se naselila u Dobrudži.[34] Za razliku od Čerkeza, Tatari su se lakše prilagodili u novim naseljima iz razloga što su se uselili u ekološki sličnu sredini i aktivno su se bavili zemljoradnjom.
Relativno poznati bugarski Tatari u današnjoj Bugarskoj i u inostranstvu su pesnikinja Leman Balbek, ekonomista-političar Rejhan Ablekim, vajar Zjuhtju Kalit, slikar Keazim Isinov, turkolog Mjufkere Mollova i dr. Ova etnička zajednica je najmanja muslimanska grupa u Bugarskoj i veliki njen deo je već poturčen.
Seoba Čerkeza sa Kavkaza prema Osmanlijskom carstvu počelo je posle Krimskog rata 1856. godine i nastavilo se različitim intenzitetom do 1864. g. i nešto malo posle toga. Najbrojniji su bili iseljenički talasi u periodu 1860-1864. godine.
Visoka porta je odlučila da čerkeske izbeglice koncentriše u hrišćanskim provincijama imperije i uglavnom u Dunavskom vilajetu, Makedoniji, današnjim delovima Moldavije, Rumunije, Kosova i Severne Grčke. U rejonima gde su se naseljavali Čerkezi, lokalno hrišćansko stanovništvo bilo je obavezno da im pomaže tako da im gradi kuće i osigurava opstanak. Cilj je bio da se ove oblasti nasele kompaktnom masom muslimanskog stanovništva koje bi u budućnosti pariralo svakom pokušaju borbe protiv osmanlijske vlasti. Na današnjoj teritoriji Bugarske Čerkezi su naseljeni uglavnom u severnom delu zemlje i u blizini crnomorskih pristaništa Burgas i Varna. Kompaktno stanovništvo danas čine u oblastima Vidin, Vraca, Montana, Šumen, Dobrič i Veliko Trnovo gde je jedan deo Čerkeza osnovao svoja sela, a drugi su bili raspoređeni u bugarskim ili turskim selima. U oblastima Vraca, Montana i Pleven Čerkezi su bili naseljavani i u tatarskim selima. U jugoistočnoj Bugarskoj najbrojnija čerkeska zajednica ustanovljena je u okolini Jambola, Burgasa i delimično oko Stare Zagore. Teško može da se izračuna broj Čerkeza naseljenih na teritoriju Bugarske, pogotovo što je bilo talasa seoba različitog intenziteta pre 1864. godine. Mnogi od njih su se stalno selili ili su se asimilovali u brakovima sa drugim muslimanima (sa Turcima, Tatarima, Albancima). Iz različitih izvora dolazi se do pretpostavke da se u zemlji naselilo oko 25.000-30.000 domaćinstava, što bi približno moglo da bude oko 120-150.000 duša. Posle Rusko-turskog rata 1877-78. godine veliki deo Čerkeza napustio je zemlju jer nisu uspeli da se adaptiraju na prirodnu sredinu i nisu se bavili zemljoradnjom.
a) Muslimani suniti
Većina muslimana u Bugarskoj su suniti hanifiti tj., muslimani suniti koji pripadaju teološko-pravnoj školi hanifita.
b) Muslimani aleviti (alijanti, kazalbaši)
Danas se alevi zovu one zajednice koje ispovedaju amalgam od umerenih do ekstremnih šiitskih verovanja i misticizma sa izraženim panteističkim karakteristikama prilagođenih turskim tradicijama i predstavama.
Naziv kazalbaši pojavljuje se krajem XV veka kao oznaka za pristalice Sefevida, a vremenom u širokom smislu reči ono se koristi za sve Turkmene heterodoksnih verovanja u Anadoliji kod kojih je kult prema Aliju na prvom mestu. U najranijim izvorima koji sadrže informacije o fenomenu kazalbaši, nazivi kao što su alevi i šiiti se ne pojavljuju. U dokumentima osmanlijske sultanske i šerijatske vlasti u istom značenju kao kazalbaši koriste se sinonimi rafazi, zandak, mjulhit koji se tumače kao jeretik, otpadnik od vere što su sunitski sveštenici koristili uglavnom za šiite različitih grana. Takođe se nailazi i na korišćenja ehl'i bidaid (ljudi novina) i ašak. Šah Ismail – osnivač sefevidske države u svojim stihovima za sebe i svoje pristalice koristi naziv kazalbaš, s tim što kod njega on nema pežorativan smisao.
U uzajamnim kontaktima unutar i van zajednice, aleviti (kazalbaši) nikada se nisu identifikovali kao šiiti. Ovo nije neobičajeno jer je termin arapskog porekla i koristili su ga obrazovani bogoslovski krugovi i u naučnoj literaturi, a oni su seosko stanovništvo, neobrazovano prema sunitskim i klasičnim šiitskim kanonima. U bugarsku političku i naučnu leksiku ovaj termin ulazi posle 1989. godine i nalazi se čak i u spiskovima sa pitanjima u popisu stanovništva 1992. godine.
U isto vreme kazalbaši (alevi) u Turskoj, na Balkanu i u Bugarskoj zvani su još bektaši – naziv koji svedoči o povezanošću sa Bektašijskim redom. U poslednje dve decenije prihvaćen je objedinjen termin alevi-bektaši za pristalice neortodoksnog islama, koji se identifikuje sa kazalbašizom i baktašizom, ali u konkretnim slučajevima govori se odvojeno o alevima i bektašima. U istraživanjima u vezi ove problematike primećuju se dva pristupa – ili se govori uopšteno o bektašizmu bez odvajanja istorijskih i doktrinarnih pravaca i grupa, ili se vrši jasno razdvajanje između alevizma (kazalbaštva) i bektašizma. Oba pristupa su pogrešna i ne uzimaju u obzir niz detalja povezanih sa istorijom, doktrinom i praksom takozvanog bektašizma i generalno neortodoksnog islama kao religioznog i socijalnog fenomena. U suštini, alevizam i bektašizam kao religiozne doktrine i prakse danas ne mogu da se razdvoje ako se isključe neki detalji pri sprovođenju religioznih ceremonija i specifičnosti u stavu prema nekim duhovnim vođama.
U istraživanjima među kazalbašima u Bugarskoj koji su u vezi sa bektašizmom ustanovljeno je da se veliki deo njih izjašnjava kao ba-bai (bobai) što je dokaz da su bili u vezi sa pokretom babaja 1239-1240. godine protiv centralne seldžučke vlasti. Opet, deo kazabaši babaja izjašnjava se kao bedredini tj., kao sledbenici šejha Bedredina Simavija, vođe ustanka protiv centralne osmanlijske vlasti 1416. godine.
U religiozno-doktrinarnom aspektu kazalbaši (alevi), babai i bektaši izjašnjavaju se kao džaferiti tj., sledbenici škole šestog imama Džafera as-Sadak iako to čine tajno; spolja pred sunitima, zbog sigurnosti, oni se izjašnjavaju kao sledbenici škole hanifita. Takođe, u svojim molitvama i pesmama, oni za sebe koriste imena nerazumljiva za neinicirane u njihovu zajednicu – ahl-i Hak (Božiji ljudi, ljudi Istine), gju-ruh-i nadži (zajednica spasenih), Hak erenler i gerčeg erenler (dostigli Božansku istinu) pošto oni sebe smatraju jedinom zajednicom koja je spoznala Boga i dostigla božansku istinu.
Iz svega rečenog može da se zaključi da svi ovi nazivi obeležavaju sledbenike neortodoksnog islama u Osmanlijskom carstvu, u modernoj Turskoj, na Balkanu i danas u Bugarskoj, s tim što su neki uopšteni, a drugi označavaju grupe unutar njih.[35]
Centar religioznog života neortodoksnih zajednica na teritoriji Bugarske su kultni centri –tekije, koji su lokalizovani tamo gde živi kompaktno heterodoksno stanoništvo – severoistočna Bugarska, (Ludogorje, Dobrudža, Gerlovo), Trakija i Istočni Rodopi. Jednа od najpoznatijih tekija je Demir baba u blizini grada Razgrada. Godine 2004. u Razgradu su urađena prva iskopavanja za alevitski kulturni centar. Bilo je planirano da veći deo finansiranja dođe od turske nevladine organizacije povezane sa alevitima, ali do dana današnjeg ništa nije urađeno.
Za razliku od muslimana sunita, aleviti u Bugarskoj još uvek nisu zvanično registrovani kao veroispovest bez obzira što vekovima naseljavaju ove teritorije.[36] Trenutno u Bugarskoj ima oko 60.000 kazalbašija.
Ograničeni obim članka ne daje mogućnost da se proprate svi aspekti života muslimana u Bugarskoj, ali ono što je opisano daje makar delimičnu predstavu o njihovom istorijskom razvoju i njihovom sadašnjem položaju. Antagonizam između hrišćana i muslimana je istorijski oblikovan, ali u Bugarskoj, kao i na Balkanu predodređeni smo da živimo zajedno prevazilazeći razlike.
Diese Webseite wurde mit Jimdo erstellt! Jetzt kostenlos registrieren auf https://de.jimdo.com